Pirmasis skaitinys
Iš pranašo Barucho knygos 3, 9–15. 24 – 4, 4
Izraelio išgelbėjimas paremtas išmintimi
3,9 „Klausyk, Izraeli, gyvenimo įsakymų,
dėmėkis, kad žinotumei, kas išmintinga.
10 Kas atsitiko, Izraeli,
kad esi savo priešų žemėje,
sensti svečioje šalyje,
11 susiteršęs mirusiais,
priskirtas prie žengiančiųjų į Požemį?
12 Nusigręžei tu nuo išminties šaltinio!
13 Jei būtumei ėjęs Dievo keliu,
gyventumei ramybėje per amžius.
14 Suvok, kur glūdi išmanymas,
kur stiprybė, kur supratimas,
kad tada suvoktum,
kur ilgas gyvenimas ir gyvastis,
kur akių šviesa ir ramybė.
15 Kas rado išminties buveinę,
kas įsiveržė į jos lobynus?
24 O Izraeli, kaip dideli yra Dievo Namai,
kaip beribė yra jo viešpatystės vieta.
25 Didelė ir bekraštė,
erdvi ir neišmatuojama.
26 Ten gimė garsieji senovės laikų milžinai,
be galo aukšti, įgudę kariauti.
27 Ne juos Dievas išsirinko,
ne jiems davė kelią į išmintį:
28 jie žuvo, stokodami išmanymo,
žuvo dėl savo kvailumo.
29 Kas gi užžengė į dangų ir jos pasiėmė
ar parsinešė jos nuo debesų?
30 Kas gi perplaukė jūrą, ją susirado
ir nusipirko už gryną auksą?
31 Niekas nežino į ją kelio,
niekas nesuvokia jos takų.
32 Bet tas, kuris visa žino, pažįsta ją,
ištyrė ją savo žinojimu.
Jis sukūrė žemę visiems laikams,
pripildė ją keturkojų gyvulių;
33 jis siunčia šviesą – ir ji sklinda,
atšaukia ją – virpėdama ji paklūsta.
34 Žvaigždės džiugiai žėri joms nustatytu laiku,
35 kada jas pasišaukia, jos atsako: „Mes čia!“ –
su džiaugsmu šviesdamos savo Kūrėjui.
36 Jis yra mūsų Dievas,
joks kitas negali jam prilygti:
37 jis ištyrė visą išminties kelią,
padovanojo ją savo tarnui Jokūbui,
savo mylimam sūnui Izraeliui.
38 Paskui jis pasirodė žemėje
ir gyveno tarp žmonių.“
4,1 Ji yra Dievo įsakymų knyga,
amžinai tveriantis įstatymas.
Kas tik jo laikosi, atras gyvenimą,
kas jo nesilaiko, mirs.
2 Sugrįžk, Jokūbai, stverkis jos,
eik jos nušviestas į spindesį.
3 Savo garbės kitam neatiduok
nei savo pirmumo teisės – svetimai tautai.
4 Izraeli, mes esame laimingi,
nes mums apreikšta, kas Dievui patinka.“
Atliepas Rom 11, 33; Bar 3, 32a. 37b
K. O Dievo turtų, išminties ir pažinimo gelme!
A. Kokie neištiriami jo sprendimai ir nesusekami jo keliai!
K. Tas, kuris visa žino, ištyrė visą išminties kelią, padovanojo ją savo mylimam sūnui Izraeliui.
A. Kokie neištiriami jo sprendimai ir nesusekami jo keliai!
Antrasis skaitinys
Iš šventojo vyskupo Petro Auksažodžio Pamokslų
(Sermo 117: PL 52, 520–521)
Žodis, Dievo Išmintis, tapo kūnu
Šventasis Apaštalas skelbia, jog žmonijai pradžią davė du vyrai, tai yra Adomas ir Kristus: du vyrai, lygūs kūnu, tačiau nelygūs nuopelnais; visiškai panašūs savo sudėjimu, tačiau visiškai skirtingi savo kilme. Paulius primena: Pirmasis žmogus Adomas tapo gyva būtybe; paskutinysis Adomas tapo gyvybę teikiančia dvasia.
Pirmasis buvo sukurtas paskutiniojo Adomo, iš kurio gavo sielą, kad gyventų; o paskutinysis pats sau suteikė pavidalą, nelaukdamas gyvybės iš nieko kito, nes jis vienintelis galėjo pats visiems suteikti gyvybę; pirmasis buvo sukurtas iš paprasto purvo, antrasis gimė iš prakilnių Mergelės įsčių; pirmusyk žemė virto kūnu, antrusyk kūnas pakilo pas Dievą.
Ką dar galėčiau pridurti? Paskutinysis, kurdamas pirmąjį, įspaudė jame savo paveikslą. Kaip tik todėl jis priėmė jo būtį ir gavo jo vardą, – kad nepražūtų tai, ką pats buvo sukūręs pagal savo paveikslą. Pirmasis Adomas, paskutinysis Adomas; pirmasis turi pradžią, paskutinysis neturi pabaigos. Mat paskutinysis yra ir pirmasis, kaip jis pats patvirtina: Aš pirmasis, aš ir paskutinis.
Aš esu pirmasis – tai yra be pradžios. Aš paskutinis – taigi be pabaigos. Ne dvasinis esti pirmiau, – sako Paulius, – bet juslinis, ir tik paskui dvasinis. Vadinasi, pirmesnė yra žemė nei vaisius; tačiau žemė nėra tokia vertinga kaip vaisius; žemė pareikalauja ašarų ir triūso, o vaisius dosniai teikia maistą ir gyvybę. Ne veltui Pranašas giriasi tokiu vaisiumi, sakydamas: Žemė davė savo vaisių. Kokį vaisių? Žinoma, tą, apie kurį kitoje vietoje sakoma: Tavo įsčių vaisių padarysiu karaliumi. Juolab kad Paulius priduria: Pirmasis žmogus yra iš žemės, žemiškas; antrasis žmogus iš dangaus.
Koks žemiškasis, tokie ir žemiškieji, o koks dangiškasis, tokie ir dangiškieji. Kaip žmonės, iš prigimties tokie nebūdami, galės tokie tapti, nelikdami, kokie gimė, bet išlikdami tokie, kokie atgimė? Taip yra, broliai, dėl to, kad dangaus Dvasia mergeliško šaltinio įsčias padaro vaisingas, slėpiningai įliedama savo šviesą, idant tuos, kuriems kilmė iš purvo lėmė apgailėtiną žemišką būvį, atgimdytų jau dangiškus ir grąžintų jiems panašumą į jų Kūrėją. Todėl, jau naujai atgimę ir naujai atkurti pagal savo Kūrėjo paveikslą, vykdykime Apaštalo paliepimą: kaip nešiojome žemiškojo atvaizdą, taip nešiokime ir dangiškojo paveikslą.
Taigi, kaip sakiau, jau atgimę pagal mūsų Viešpaties panašumą, – mat Dievas mus įvaikino kaip sūnus, – nešiokimės visą savo Kūrėjo paveikslą visokeriopu panašumu į jį: tik ne didingumu, kuris jam vienam tepriklauso, bet nekaltumu, paprastumu, švelnumu, kantrumu, nuolankumu, gailestingumu, santarve, nes visu tuo jis teikėsi tapti ir būti į mus panašus.
Atliepas Rom 5, 18. 12a
K. Kaip vieno žmogaus nusikaltimas visiems žmonėms užtraukė pasmerkimą,
A. taip vieno teisus darbas visiems laimėjo nuteisinimą, kad gyventų.
K. Kaip per vieną žmogų nuodėmė įėjo į pasaulį, o per nuodėmę mirtis,
A. taip vieno teisus darbas visiems laimėjo nuteisinimą, kad gyventų.
Malda
Padaryk, visagali amžinasis Dieve, kad būtume visada ištikimai tau atsidavę ir kilnia širdimi tarnautume tavo didybei. Prašome per mūsų Viešpatį Jėzų Kristų, tavo Sūnų, kuris, būdamas Dievas, su tavimi ir Šventąja Dvasia gyvena ir viešpatauja per amžius.
Malda
Visagali amžinasis Dieve! Sustiprink mūsų tikėjimą, viltį ir meilę, o kad pasiektume, ką žadi, išmokyk mylėti, ką liepi. Prašome per mūsų Viešpatį Jėzų Kristų, tavo Sūnų, kuris, būdamas Dievas, su tavimi ir Šventąja Dvasia gyvena ir viešpatauja per amžius.